گفتن «استغفر الله ربي و اتوب اليه »استغفار كردن و توبه از گناهان گذشته
:::. ثواب ذكر گفتن بعداز نماز هاي يوميه
جبرئيل عليه السلام با خوشحالي و نيكوترين شكل و شمائل بهمراه هفتاد هزار فرشته كه در دست هريك از آنها شاخه اي از نور بود خدمت رسول خدا (ص ) رسيدند و عرض كرد يا محمد خداوند جبار و ميكائيل و اسرافيل و رضوان و خازن بهشت و اسماعيل ذبيح الله و دربانان آسمان و كربيون و روحانيون همگي به شما سلام مي گويند . خداوند تعالي براي شما هديه اي را فرستاده كه به هيچيك از خلقش اين هديه را عنايت نكرده است ودرآن هديه كرامتي است براي شما و امت شما، رسول خدا (ص ) فرمودند: آن هديه چيست ؟
عرض كرد: هركس از امت شما بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه بگويد: « سبحان الله والحمد لله ولا اله الاالله والله اكبر – يا غياث المستغيثين اغثني » .خداوند تعالي ميان او وشر شيطان و شر همه خلق پرده اي را قرار مي دهد ودر بهشت براي او هفتاد شهر را بنا مي كند .
هركس بعد از نماز ظهر هفتاد مرتبه بگويد: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم خداوند تعالي براي او هفتاد هزار حسنه مي نويسد و هفتاد هزار درجه اورا در بهشت بالا مي برد .
هركس بعد از نماز عصر هفتاد مرتبه بگويد: استغفرالله ربي و اتوب اليه مانند اين است كه 70 حج و 70 عمره بجا آورده باشد. و به همراه 70 پيغمبر با كفار جنگيده باشد كه در هرجنگي 70 كافر به هلاكت رسانده باشد .
هركس بعداز نماز مغرب هفتاد مرتبه بگويد: لا اله الا الله ، محمد رسول الله ، علي ولي الله مانند اين است كه هفتاد ركعت نماز خوانده باشد و در هرركعتي تورات و انجيل و زبور و فرقان ( قرآن ) را قرائت كرده باشد و مرگ ناگهاني و عذاب قبر از او منع مي شود
هركس بعد از نماز عشاء هفتاد مرتبه بگويد لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم اگر همه اهل اسمانها و زمين جمع شوند و بخواهند ثواب آنرا وصف كنند توانايي آنرا ندارند و خداوند به او با نظر رحمت نگاه مي كند و خداوند گناهان صغيره و كبيره اش را مي آمرزد و قبرش را از نورو رحمت وكراهت پرخواهد كرد.
:::. مطالعه یک داستان زیبا و عبرت انگیز
در نهج البلاغه آمده است: «كسى در حضور على(ع) مىگفت: «استغفرالله» حضرت فرمود: مادرت برتو بگريد، آيا مىدانى «استغفار» چيست؟ استغفار درجه «عليين» و نامى است كه بر شش معنا اطلاق مىشود :
1- پشيمانى از گذشته،
2- عزم بر ترك و بازگشت از آن براى هميشه،
3- اداى حقوق ديگران، تا خدا را پاك ملاقات كنى و بر (ذمه) تو بدهكارى نباشد (حق الناس، خمس، زكات و...)
4- هر فريضه كه ضايع كردهاى، ادا كنى (مثل نماز، روزه و نذر واجب و...)
5- گوشتى كه از حرام بر بدن تو رويده، با حزن و اندوه آب كنى تا پوستت به استخوان بچسبد و گوشت تازه ميان آنها برويد. ممكن است كسى از راه درآمد، حرام به عيش و نوش و تنپرورى بپردازد و يا بر اثر هر لذت حرامى، چاق و فربه گردد. در اين صورت حزن و اندوه گناهان گذشته بايد به گونهاى بر وجود او آتش زند كه خواب و قرار را از وى بستاند. البته اين حال براى هر توبه كنندهاى حاصل نمىشود و اين در واقع مرتبهاى از مراتب كمال توبه و استغفار است
6- سختى طاعت را بر بدنت بچشانى ؛ چنان كه شيرينى گناه را به آن چشاندى. طاعت حق و طوق بندگى مولا، سختىها و محدويتهايى دارد ؛ زيرا يك سلسله اوامر و نواهى هست كه بر نفس اماره ناخوشايند است. در مقابل انجام گناه بر وفق مراد نفس اماره همسو با راحتى جسم است.
پس همانگونه كه نفس بر وفق مراد خود و بدن بر حسب طبعش، در راحتى و آسايش به سر مىبرد و لذت گناه را مىچشيد، بايد سختى طاعت و مشقت پذيرش قيد و بندهاى الهى و دينى را نيز بچشد.
وقتى تمام اين شرايط تحقق يافت آن گاه بگويى: «استغفرالله»، (نهج البلاغه، كلمه 417) .
شرايط صحت و كمال توبه:
شرايط و دستورالعمل توبه واقعى و صحيح، همان چهار مورد اول روايت يادشده است. اگر گناه كارى همان چهار چيز انجام دهد، توبهاش صحيح و جاى عقاب ندارد. البته توبه داراى مراتبى است فلذا شرايط ديگرى نيز دارد تا توبه كنندگان اگر قابليت داشته باشند خود را از پايينترين مرتبه توبه به مراتب بالاتر برسانند. اين شرايط و آداب كه انسان را از حداقل تحقق توبه و پايينترين مرتبه آن به مراحل والاى توبه مىرساند شرايط كمال توبه مىگويند. براى عموم گناه كاران، تحقق شرايط صحت توبه كافى است و با تحقق آن گناه بخشيده مىشود ؛ ولى براى آنانى كه به اين حد قانع نيستند، راه باز است تا از بركات و آثار معنوى آن استفاده كنند و به مراتب بالاى انسانيت و مراحل بلند عرفان و معنويت دست يابند.
با مطالعه شرح حال برخى از توبه كنندگان روشن مىشود كه يك گناه كار، چگونه مىتواند به مقامات بسيار بلند عرفانى دست يابد. ر.ك: توبه، حسين انصاريان توبه كنندگان، ابن قدامه