:::. ثواب ذكر گفتن بعداز نماز هاي يوميه

جبرئيل عليه السلام با خوشحالي و نيكوترين شكل و شمائل بهمراه هفتاد هزار فرشته كه در دست هريك از آنها شاخه اي از نور بود خدمت رسول خدا (ص ) رسيدند و عرض كرد يا محمد خداوند جبار و ميكائيل و اسرافيل و رضوان و خازن بهشت و اسماعيل ذبيح الله و دربانان آسمان و كربيون و روحانيون همگي به شما سلام مي گويند . خداوند تعالي براي شما هديه اي را فرستاده كه به هيچيك از خلقش اين هديه را عنايت نكرده است ودرآن هديه كرامتي است براي شما و امت شما، رسول خدا (ص ) فرمودند: آن هديه چيست ؟

عرض كرد:  هركس از امت شما بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه بگويد: « سبحان الله والحمد لله ولا اله الاالله والله اكبر – يا غياث المستغيثين اغثني » .خداوند تعالي ميان او وشر شيطان و شر همه خلق پرده اي را قرار مي دهد ودر بهشت براي او هفتاد شهر را بنا مي كند .

هركس بعد از نماز ظهر هفتاد مرتبه بگويد: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم خداوند تعالي براي او هفتاد هزار حسنه مي نويسد و هفتاد هزار درجه اورا در بهشت بالا مي برد .

هركس بعد از نماز عصر هفتاد مرتبه بگويد: استغفرالله ربي و اتوب اليه مانند اين است كه 70 حج و 70 عمره بجا آورده باشد. و به همراه 70 پيغمبر با كفار جنگيده باشد كه در هرجنگي 70 كافر به هلاكت رسانده باشد .

هركس بعداز نماز مغرب هفتاد مرتبه بگويد: لا اله الا الله ، محمد رسول الله ، علي ولي الله مانند اين است كه هفتاد ركعت نماز خوانده باشد و در هرركعتي تورات و انجيل و زبور و فرقان ( قرآن ) را قرائت كرده باشد و مرگ ناگهاني و عذاب قبر از او منع مي شود

هركس بعد از نماز عشاء هفتاد مرتبه بگويد لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم اگر همه اهل اسمانها و زمين جمع شوند و بخواهند ثواب آنرا وصف كنند توانايي آنرا ندارند و خداوند به او با نظر رحمت نگاه مي كند و خداوند گناهان صغيره و كبيره اش را مي آمرزد و قبرش را از نورو رحمت وكراهت پرخواهد كرد.

 

:::. مطالعه یک داستان زیبا و عبرت انگیز 

در نهج البلاغه آمده است: «كسى در حضور على(ع) مى‏گفت: «استغفرالله» حضرت فرمود: مادرت برتو بگريد، آيا مى‏دانى «استغفار» چيست؟ استغفار درجه «عليين» و نامى است كه بر شش معنا اطلاق مى‏شود :

1- پشيمانى از گذشته،
2- عزم بر ترك و بازگشت از آن براى هميشه،
3- اداى حقوق ديگران، تا خدا را پاك ملاقات كنى و بر (ذمه) تو بدهكارى نباشد (حق الناس، خمس، زكات و...)

4- هر فريضه كه ضايع كرده‏اى، ادا كنى (مثل نماز، روزه و نذر واجب و...)

5- گوشتى كه از حرام بر بدن تو رويده، با حزن و اندوه آب كنى تا پوستت به استخوان بچسبد و گوشت تازه ميان آنها برويد. ممكن است كسى از راه درآمد، حرام به عيش و نوش و تن‏پرورى بپردازد و يا بر اثر هر لذت حرامى، چاق و فربه گردد. در اين صورت حزن و اندوه گناهان گذشته بايد به گونه‏اى بر وجود او آتش زند كه خواب و قرار را از وى بستاند. البته اين حال براى هر توبه كننده‏اى حاصل نمى‏شود و اين در واقع مرتبه‏اى از مراتب كمال توبه و استغفار است

6- سختى طاعت را بر بدنت بچشانى ؛ چنان كه شيرينى گناه را به آن چشاندى. طاعت حق و طوق بندگى مولا، سختى‏ها و محدويت‏هايى دارد ؛ زيرا يك سلسله اوامر و نواهى هست كه بر نفس اماره ناخوشايند است. در مقابل انجام گناه بر وفق مراد نفس اماره همسو با راحتى جسم است.

پس همانگونه كه نفس بر وفق مراد خود و بدن بر حسب طبعش، در راحتى و آسايش به سر مى‏برد و لذت گناه را مى‏چشيد، بايد سختى طاعت و مشقت پذيرش قيد و بندهاى الهى و دينى را نيز بچشد.
وقتى تمام اين شرايط تحقق يافت آن گاه بگويى: «استغفرالله»، (نهج البلاغه، كلمه 417) .

 شرايط صحت و كمال توبه:
شرايط و دستورالعمل توبه واقعى و صحيح، همان چهار مورد اول روايت يادشده است. اگر گناه كارى همان چهار چيز انجام دهد، توبه‏اش صحيح و جاى عقاب ندارد. البته توبه داراى مراتبى است فلذا شرايط ديگرى نيز دارد تا توبه كنندگان اگر قابليت داشته باشند خود را از پايين‏ترين مرتبه توبه به مراتب بالاتر برسانند. اين شرايط و آداب كه انسان را از حداقل تحقق توبه و پايين‏ترين مرتبه آن به مراحل والاى توبه مى‏رساند شرايط كمال توبه مى‏گويند. براى عموم گناه كاران، تحقق شرايط صحت توبه كافى است و با تحقق آن گناه بخشيده مى‏شود ؛ ولى براى آنانى كه به اين حد قانع نيستند، راه باز است تا از بركات و آثار معنوى آن استفاده كنند و به مراتب بالاى انسانيت و مراحل بلند عرفان و معنويت دست يابند.


با مطالعه شرح حال برخى از توبه كنندگان روشن مى‏شود كه يك گناه كار، چگونه مى‏تواند به مقامات بسيار بلند عرفانى دست يابد. ر.ك: توبه، حسين انصاريان توبه كنندگان، ابن قدامه

 
 
آیت الله بهجت::استغفرالله ربی و اتوب الیه ..اگر میخواهید در کارتان گره نیوفتد و موفق شوید تا میتوانید استغفار کنید. "اگر اثر نکرد جوابگویش من هستم." لطفا برای این مطلب سند::منبع:: ذکر کنید